Star Ocean The Second Story R (2023) - recenzja gry - rascal.pl
Star Ocean The Second Story R (2023)

Claude, niedawno mianowany na stopień chorążego w Federacji Ziemskiej, otrzymuje swoje pierwsze zadanie pod nadzorem ojca. Misja polega na zbadaniu planety Milocinia, gdzie pojawiło się tajemnicze pole energetyczne. Na miejscu, chłopak odkrywa zagadkowe urządzenie, jednak wbrew rozkazom, postanawia przyjrzeć mu się bliżej. Urządzenie w ten sposób aktywuje się, teleportując go na planetę Expel.
Claude spotyka tam Renę, która bierze go za legendarnego Bohatera Światła ze względu na jego broń. Przez swoją niewiedzę pomyliła bowiem Fazowy Pistolet, w który wyposażeni są wszyscy oficerowie Federacji z bronią, o której mowa w opowiadaniach ludowych. Ponadto jego ubiór dość mocno różni się od lokalnego, co utwierdza ją tylko w tym przekonaniu. Dziewczyna postanawia zaprowadzić go do swojej wioski zwanej Aria, by potwierdzić swoje przypuszczenia.
Tam Claude dowiaduje się, że na Expel spadła ognista kula. Wkrótce potem zaczęły pojawiać się potwory, a katastrofy naturalne stawały się coraz częstsze. Wierząc, że te wydarzenia są ze sobą powiązane, mieszkańcy Expel nazwali meteoryt Sorcery Globe. Mimo że Claude wyjaśnia, iż nie jest tym, za kogo go uważają, oferuje pomoc w rozwiązaniu tajemnicy nieszczęść, które nękają mieszkańców, mając nadzieję, że może to pomóc mu wrócić do domu. Rena towarzyszy mu jako przewodniczka, licząc na odkrycie prawdy o swoim pochodzeniu, gdyż jest sierotą.

Wprowadzenie

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, iż zawsze używam oryginalnych głosów w zagranicznych mediach. Nie inaczej jest i w tym przypadku. Za każdym razem, gdy będę wspomniał o głosach i charakterach postaci, będę miał na myśli głos oryginalny japoński, nie – marny angielski dubbing. Pierwszą rzeczą, którą zrobiłem zaraz po odpaleniu gry, było wejście w opcje i zmiana czegoś, co powinno ustawione być domyślnie.

Oprawa audiowizualna Star Ocean The Second Story R (2023)

Wideo

Warstwa wizualna tej gry zasługuje na długi elaborat. Postaram się jednak nie lać wody. Osobiście, gdy tylko zobaczyłem, jak gra wygląda już w pierwszych minutach, popadłem w spory zachwyt. Nie potrafię nawet wyrazić słowami, jak bardzo spodobał mi się pomysł połączenia pixelartu z naprawdę ładnie wykonanym otoczeniem 3D. Sprite bohaterów są animowane na mapie świata oraz w poszczególnych lokacjach z każdej strony. Całość komponuje się ze sobą zadziwiająco dobrze. Efekty i animacja starć z przeciwnikami to istne arcydzieło.

Nie mogę nie wspomnieć także o przepięknie wyglądających animowanych portretach postaci pojawiających się na ekranie podczas dialogów. Design postaci to naprawdę najwyższa półka. Każdy bohater po prostu cieszy oko. Wykonanie poszczególnych lokacji również muszę mocno pochwalić. Widać, że były robione z przemyśleniem i co najważniejsze – były projektowane od podstaw (a nie sklejka gotowych assetów).

Warto również nadmienić, że gra wygląda świetnie nawet na konsoli Nintendo Switch. Nie gubi klatek, rozdzielczość tekstur również nie kole w oczy.

Audio

Nie będzie chyba zaskoczeniem, że będę wychwalał pod niebiosa obsadę aktorów głosowych. Hisakawa Aya w roli Reny to po prostu majstersztyk. Wspaniale słuchało się dosłownie każdego zdania wypowiadanego przez tę bohaterkę. Nie gorzej wypadła Kaida Yuki w roli Celine. Głównemu bohaterowi (Claude) głosu użyczył legendarny Ueda Yuuji. Nie brakuje także innych popularnych nazwisk, choćby Sumimoto Yuuko, Hirakawa Ryou, czy w końcu Hanba Tomoe, która od zawsze wciela się w jedną z moich ulubionych bohaterek serii Star Ocean (Welch). Powracające postacie (o czym trochę później) rzecz jasna mają swoich oryginalnych aktorów. Na przykład Laeticia ze Star Ocean VI to wciąż Minase Inori, podobnie jak Fidel ze Star Ocean V to Ishikawa Kaito.

Warto wspomnieć, że istnieje również możliwość wyboru obsady z wersji na konsolę Sony PSP. Tam nazwiska również zachwycają.

Na tym jednak moje zachwyty się nie kończą. Ścieżka dźwiękowa Star Ocean The Second Story R to po prostu coś niesamowitego. Chylę czoła kompozytorowi. Sakuraba Motoi posiada w swoim dorobku olbrzymią ilość soundtracków do gier. On też pisał muzykę do oryginalnej wersji gry wydaną na konsolę Sony PlayStation w 1998 roku (i wielu innych tytułów z tej serii).

W zasadzie każdy utwór zawarty w soundtracku będący motywem danej lokacji bądź walki mocno zapada w pamięci. Bardzo cieszył mnie fakt, że dość mocny nacisk położono na Organy Hammonda i skrzypce. To w połączeniu z gitarami i japońskim stylem pisania muzyki mocno pobudzało i ułatwiało wydzielanie dopaminy, co finalnie razem z innymi aspektami Star Ocean The Second Story R niesamowicie uprzyjemniało rozgrywkę.

Podobnie, jak w przypadku głosów postaci, również tutaj mamy opcję wyboru między odświeżoną wersją ścieżki dźwiękowej oraz oryginalnej.

Tłumaczenie Star Ocean The Second Story R (2023)

Star Ocean The Second Story R to remake wyróżniający się nie tylko wzorowym odtworzeniem oryginału. Również (ku mojemu zaskoczeniu), samo tłumaczenie w zdecydowanej większości miejsc bardzo dobrze oddaje oryginalne dialogi. To jest rzadkość, dlatego korzystając z takiej okazji, postanowiłem poprawić je w miejscach, gdzie coś nie do końca było zrealizowane w sposób, który mógłbym nazwać dobrym (w tym również trochę cenzury tekstu). Z czasem projekt przerodził się w coś o wiele większego, niż wstępnie zakładałem. Temat z łatką i pełnym opisem, co dokładnie poprawia moja łatka, znajduje się na GBATemp. Tworzyłem ją z myślą o wersji na konsolę Nintendo Switch, jednak w dalszych postach znaleźć można również wersję zgodną z wydaniem PC. W tym miejscu chciałbym jeszcze wyrazić podziw dla twórców i tego, jak perfekcyjnie ogarnięty mieli skrypt do tłumaczenia (z czego angielscy tłumacze skorzystali niestety tylko połowicznie, dlatego też miałem o wiele więcej pracy przy tworzeniu mojej łatki).

Zarys fabuły i bohaterowie Star Ocean The Second Story R (2023)

Wstęp

Wiele dobrego słyszałem o pierwszych odsłonach Star Ocean. W końcu część pierwsza była zaraz obok Chrono Triggera grą definiującą konsolę Super Nintendo od strony JRPG i wyciskała ostatnie soki z tego sprzętu. Ta przygoda jeszcze przede mną, natomiast gdy tylko dowiedziałem się, że wierny remake The Second Story, bez ugrzecznień i zmian dla tak zwanych współczesnych odbiorców będzie miał premierę, to mocno się nim zainteresowałem.

Setting i schemat przebiegu fabuły Star Ocean The Second Story R (2023)

Claude zostaje mianowany na chorążego w Federacji Ziemskiej, otrzymuje swoje pierwsze zadanie pod nadzorem ojca. Misja polega na zbadaniu planety Milocinia, gdzie odkryto tajemnicze pole energetyczne. Na miejscu, znajduje zagadkowe urządzenie, jednak wbrew rozkazom, postanawia przyjrzeć mu się bliżej. Urządzenie w ten sposób aktywuje się, teleportując go na planetę Expel.
Claude spotyka tam Renę, która bierze go za legendarnego Bohatera Światła ze względu na dzierżoną przez niego broń. Przez swoją niewiedzę pomyliła bowiem Fazowy Pistolet, w który wyposażeni są wszyscy oficerowie Federacji z legendarną bronią, o której mowa w opowiadaniach ludowych. Ponadto ubiór Claude dość mocno różni się od lokalnego, co utwierdza ją tylko w tym przekonaniu. Dziewczyna postanawia zaprowadzić go do swojej wioski zwanej Aria, by potwierdzić swoje przypuszczenia.
Tam Claude dowiaduje się, że na Expel spadła ognista kula. Wkrótce potem zaczęły pojawiać się potwory, a katastrofy naturalne stawały się coraz częstsze. Wierząc, że te wydarzenia są ze sobą powiązane, mieszkańcy Expel nazwali meteoryt Sorcery Globe. Mimo że Claude wyjaśnia, iż nie jest tym, za kogo go uważają, oferuje pomoc w rozwiązaniu tajemnicy nieszczęść, które nękają mieszkańców, mając nadzieję, że może to pomóc mu wrócić do domu.

Wkrótce po tym decydują się na wspólną podróż. Rena jako przewodniczka liczy na odkrycie prawdy o swoim pochodzeniu, gdyż jest sierotą. Claude ma nadzieję na szybki powrót do swoich bliskich. Nie ma jeszcze świadomości, że losy całego wszechświata będą leżeć między innymi w jego rękach.

Kreowanie świata

Mimo że gry z serii Star Ocean są odrębnymi historiami, posiadają jednak wiele wspólnego lore. Jego znajomość nie jest absolutnie potrzebna, by cieszyć się fabułą i charakteryzacją, lecz odkrywanie tego niezaprzeczalnie uprzyjemnia czas spędzony z poszczególnymi odsłonami. W Second Story R jesteśmy stopniowo wdrażani w sytuację geopolityczną, realiami panującymi na obcej planecie czy w końcu postaciami, które kolejno dołączają do naszej grupy. Mimo bardzo rozbudowanego świata, mnóstwa plot twistów i całej masy poznanych bohaterów, nigdy nie czułem się przytłoczony nadmiarem informacji. Sama fabuła jest dość zawiła, zawiera nawet elementy podróży w czasie, jest też również sporo symboliki. Wszystko jednak podane jest w taki sposób, że mimo olbrzymiego zdumienia biegiem wydarzeń, nie miałem problemu z procesowaniem informacji.

Długość gry i zawartość

Moje pierwsze podejście do tego tytułu to około 36 godzin. Nie spieszyłem się, content gry był na tyle ciekawy i angażujący, że po prostu na spokojnie odkrywałem nowe miejsca, słuchałem dialogów i chętnie zaglądałem w każdy zakamarek. Star Ocean The Second Story R ma jednak 99 zakończeń. Nie oznacza to jednak, że grę trzeba przejść 99 razy. Każde podejście odblokuje co najmniej kilka do kilkunastu. Wszystko zależy od tego, jakie relacje będą mieli ze sobą bohaterowie. Mnie osobiście udało się odblokować najbardziej chyba satysfakcjonujące zakończenie dla głównego bohatera.

Gra ta (tak jak chyba wszystkie tytuły sygnowane Star Ocean) umożliwia rozpoczęcie gry postacią męską lub żeńską. Główna fabuła pozostaje niezmienna, jednak całości doświadczamy z nieco innej perspektywy w zależności, jaką postać wybierzemy. W tym przypadku są nimi Claude i Rena. Tak jak już wiele razy wspomniałem – jeśli w grze dostępna jest opcja romansu, to na pierwsze podejście zawsze wybieram postać męską. Moją wybranką została Rena. Z wielu powodów, ale widać po prostu było, iż fabuła była w ten sposób pisana, że ten ship był po prostu kanoniczny. Dlatego też wspomniałem, że udało mi się zobaczyć najbardziej satysfakcjonujące zakończenie (Rena 3, dla osób, które grały).

Bohaterowie Star Ocean The Second Story R (2023)

Charakteryzacja w japońskich grach RPG to najważniejszy aspekt owych produkcji. Czymże jest sama fabuła (nawet jeśli jest ciekawa), jeśli nie zżyjemy się z bohaterami i nie będziemy przeżywać całej historii z nimi. Śpieszę donieść, że ten aspekt w Star Ocean The Second Story R został zrealizowany po prostu perfekcyjnie. Dialogi są angażujące, od samego początku można wyczuć, że twórcy tworzyli ten projekt z czystej pasji. O tym, w jaki sposób budowane są relacje z bohaterami i realizowana jest charakteryzacja, wspomnę nieco szerzej, opisując pokrótce mechaniki gry.

Postaci, które towarzyszą nam w podróży, jest naprawdę sporo. Jestem niemal pewien, że podczas mojego pierwszego podejścia nie poznałem wszystkich. Jeśli doliczymy do tego innych bohaterów, mających realny wpływ na przebieg wydarzeń to lista wydłuża się jeszcze bardziej. Dlatego skupię się tylko na tych, które dla mnie osobiście są warte wspomnienia.

Claude C. Kenny

Claude C. Kenny to syn admirała Ronyxa J. Kenny. Mimo sporego talentu i potwierdzonych umiejętności Claude żyje jednak w cieniu ojca. Ten fakt kształtuje jego osobowość i mocno na nim ciąży. Jest z natury miłym człowiekiem, lecz potrafi być impulsywny. Często ma problemy z czytaniem atmosfery otoczenia. Claude chce udowodnić swoją wartość, by nie być ciągle porównywanym do ojca. W walce preferuje miecze. Łączy sztukę szermierki z akrobatycznymi sztukami walki. Jego ulubiony instrument to srebrna trąbka. W wolnym czasie lubi obserwować gwiazdy. Z biegiem czasu zdaje sobie sprawę, że osoba towarzysząca mu od samego początku przygody to ktoś znacznie dla niego ważniejszy, niż myślał. Jego historia to opowieść o dojrzewaniu, pokonywaniu własnych kompleksów i odnajdywaniu swojego miejsca we wszechświecie.

Rena Lanford

Rena Lanford to tajemnicza dziewczyna posiadająca niezwykłe zdolności uzdrawiania, które ukrywa przed większością ludzi. Jej pamięć sięga jedynie wydarzeń, gdy znalazła się na planecie Expel, gdzie zaadoptowali i wychowali ją przybrali rodzice. Nie ma pojęcia o swoim pochodzeniu.
Rena to marzycielka z bujną wyobraźnią. Głęboko wierzy w przepowiednię o Bohaterze Światła. W walce Rena używa głównie unikalnej symbolologii uzdrawiającej i wspierającej. Uwielbia urocze przedmioty. Jej ulubionym instrumentem jest lira. Rena ma także spore doświadczenia i zamiłowanie do gotowania. Jest również bardzo troskliwa i uczuciowa. Jej historia to opowieść o odkrywaniu własnej tożsamości i przyjaźni.

Celine Jules

Celine Jules to łowczyni skarbów pochodząca z wioski Marze na planecie Expel. Biegle włada ofensywnymi odmianami symbologii, specjalizuje się głównie w zaklęciach ognia, wiatru i światła. Celine to postać o silnej osobowości. Jest bystra i kalkulująca. Krążą o niej różne plotki dotyczące romansu z ważną osobistością.
Celine interesuje się modą, choć jej gust bywa awangardowy. Uwielbia niecodzienną biżuterię, modne ubrania i drogie kosmetyki. Jej ulubionym instrumentem są skrzypce.

Bowman Jeane

Bowman Jeane to były badacz broni symbologicznej i profesor Akademii Lacuer. Prowadzi aptekę w miasteczku Linga ze swą żoną Ninay.
Mimo pełnemu oddaniu żonie nie stroni od podziwiania urody innych kobiet. Jest dumnym, silnym i pełnym pasji mężczyzną. Mistrzowsko opanował wiele dziedzin nauki. Oferuje swoją wiedzę i umiejętności w badaniu Sorcery Globe.
W walce używa kastetów. Bowman wnosi do ekipy nie tylko swoje umiejętności w walce i wiedzę, ale także dojrzałą perspektywę i swoje specyficzne poczucie humoru.

Dias Flac

Dias Flac to potężny szermierz z tragiczną przeszłością. Urodzony w wiosce Aria. Jest przyjacielem z dzieciństwa Reny, którą traktuje jak młodszą siostrę. Jego życie zmieniło się dramatycznie dwa lata przed wydarzeniami z gry, gdy jego rodzina została zamordowana przez bandytów. To wydarzenie stało się motywacją do zostania wojownikiem. Dias jest postacią zdystansowaną. Sprawia wrażenie samotnego wilka. Jego osobowość charakteryzuje się chłodem, arogancją i dumą, ale to dzięki niemu dowiadujemy się wielu rzeczy o przeszłości Reny.

Welch Vineyard

Welch Vineyard to dość tajemnicza, powracająca postać w uniwersum Star Ocean. Jest wesołym wynalazcą. Zazwyczaj powiązana z systemem tworzenia przedmiotów w grach. Welch charakteryzuje się dość ekscentryczną i dynamiczną osobowością. Zwykle pojawia się jako młoda kobieta o blond włosach, ubrana w niebieskie bądź fioletowe stroje. Nadaje relacjom całego zespołowi sporej dynamiki. Zawsze przyjazna i pomocna, często flirtuje z różnymi bohaterami. Star Ocean The Second Story R, to jedna z bardzo nielicznych odsłon (o ile nie jedyna), gdzie Welch jest postacią grywalną.

Rozgrywka Star Ocean The Second Story R (2023)

Wstęp

W grze dostępne były cztery poziomy trudności. Chaos, Universe, Galaxy, Earth – wymienione w kolejności od najtrudniejszego do najłatwiejszego. Ja wybrałem Universe, choć z perspektywy czasu widzę, że dałbym radę bez problemu ukończyć grę w trybie Chaos. Myślę jednak, że Universe to jest najlepszy middle ground dla osób, które ograne są w JRPG. Przed nieco obszerniejszym zanurkowaniem w możliwości, jakie dali nam twórcy gry podczas gry, warto również wspomnieć, iż podobnie, jak w innych grach z tego uniwersum, walka prowadzona jest w czasie rzeczywistym.

Możliwości rozwoju postaci i ekwipunek

Efektywność w walce każdej postaci wyrażana jest dziewięcioma parametrami, których wartości mierzone są w prostym systemie – im więcej, tym lepiej. Prostym natomiast nie jest sam proces podbijania owych statystyk. Można na nie wpływać na wiele przewidzianych przez twórców sposobów. Te z kolei nie ograniczają się tylko do ubrania ekwipunku. Za odbyte walki oprócz waluty w grze dostajemy również punkty SP i BP. Punkty SP służą do rozwijania Specialty Skills, które głównie zasilają statystyki danego bohatera. Punkty BP służą do odblokowania nowych ataków i ich rozwijania. Ta czynność sama w sobie nie podbija statystyk, jednak same ataki już mogą je odpowiednio zwiększyć.

Punkty SP to jednak część o wiele bardziej rozbudowanego systemu, połączonego niemal z każdą mechaniką gry. Każda z postaci może nauczyć się szeregu umiejętności pozwalających między innymi na odpowiednie przygotowywanie potraw, pisanie książek, replikacji przedmiotów, ulepszania ekwipunku, malowania obrazów i wielu innych rzeczy. Służą one wytwarzaniu użytecznych podczas gry przedmiotów. Oprócz umiejętności poszczególnych bohaterów, dostępne są również umiejętności grupowe. System ten jest niezwykle rozbudowany i spędzić w nim możemy długie godziny, jeśli chcemy wszystko odblokować. Oczywiście poszczególne elementy wprowadzane są stopniowo, dlatego też gra nie przytłacza ogromem możliwości na samym początku.

Private Actions i Relacje Między Bohaterami

Private Actions oznaczone na mapie zielonymi znacznikami PA to nic innego jak scenki między poszczególnymi bohaterami. Znajdziemy ich co najmniej kilka w niemal każdej dostępnej lokalizacji. Wiele z nich nie jest w pełni kinetycznych. Przez nasze wybory mamy możliwość pogłębienia (lub nawet regresu) relacji między danymi postaciami, które z kolei przyczyniają się do odblokowanie kolejnych zakończeń z udziałem poszczególnych bohaterów. Również z wątkami romantycznymi. Poziom relacji oznaczony jest w panelu postaci sercami.

Oglądanie tych scenek nie jest wymagane do ukończenia gry, jednak dosłownie wszystkie, jakie było dane mi zobaczyć, są po prostu tego warte. Zazwyczaj interesują mnie przede wszystkim scenki między głównymi postaciami. W przypadku Star Ocean The Second Story R absolutnie każda była warta poświęcenia czasu. Mocno pogłębiają one charakteryzację i sprawiają, że jeszcze bardziej zżywamy się z postaciami. Sytuacje, w których znajdują się dani bohaterowie, są przeróżne – od humorystycznych, po bardziej poważne. Gdy odkrywałem nowe miasto, pierwsze co robiłem, było zerknięcie na mapę, czy nie są dostępne nowe scenki.

Eksploracja mapy świata, miast i dungeonów

Eksplorację podzielono na trzy wyraźnie części. Podczas pobytu w miastach i wioskach mają miejsce najważniejsze wydarzenia od strony fabularnej i dialogowej. Tam też mamy możliwość skorzystania ze sklepów, tawern i miejsc, w których nasza drużyna może odpocząć czy zobaczenia wspomnianych wcześniej Private Actions.

Po wyjściu z miasta naszym oczom ukazuje się mapa świata miejsca, w którym obecnie się znajdujemy – tych jest kilka i nie mamy do nich bezpośredniego dostępu. Od razu witają nas wrogowie oznaczeni trzema kolorami. Zielony oznacza przeciwnika słabszego od nas (którego pokonać może jeden z kontrolowanych przez nas bohaterów automatycznie po odblokowaniu odpowiedniej umiejętności). Niebieski to przeciwnik na poziomie średniej naszego zespołu, natomiast czerwony to albo przeciwnik specjalny, albo taki, którego poziom znacznie przewyższa nasz. Częstotliwością pojawiania się kolejnych przeciwników i ich agresywnością możemy manipulować przez odpowiednie ustawienie zdobytych umiejętności. Star Ocean The Second Story R nie posiada losowych walk. Przeciwnik może nas dogonić, walkę możemy zainicjować sami, jednak zawsze odbywa się to przez dotknięcie wroga przez głównego bohatera. Walki odbywają się na osobnych arenach, nie bezpośrednio na mapie świata. W grze nie mogło zabraknąć również prostego mechanizmu łowienia ryb.

Kolejnym typem lokacji są dungeony. Są to lokacje zazwyczaj ściśle powiązane głównym wątkiem fabularnym. Podobnie, jak na mapie świata, witają nas tam przeciwnicy oznaczeni kolorami, które funkcjonują na tej samej zasadzie. W tych lokacjach często czekać będą na nas dość proste, jednak bardzo kreatywne i przyjemne zagadki logiczne, których rozwiązane jest koniecznie, by przedostać się dalej.

Zapis gry

Gra nie posiada systemu automatycznego zapisu. Stan gry zapisywać możemy tylko w określonych miejscach. Są one dostępne w każdym mieście oraz co jakiś czas w dungeonach. Absolutnie nie stanowi to żadnego problemu, gdyż pojawiają się one na tyle często, że nawet, jak noga nam się podwinie, to nie będziemy musieli przedzierać się przez cały loch, by ponownie dotrzeć do miejsca, w którym zginęliśmy. Jeśli mam być szczery, preferuję takie rozwiązanie. Autozapis zazwyczaj za bardzo wszystko upraszcza i nie zmusza do myślenia.

Styl Walki i Możliwości Strategiczne

Jak już wcześniej wspomniałem, każda gra z uniwersum Star Ocean posiada system walki w czasie rzeczywistym. Star Ocean The Second Story R oferuje nam areny do starć w rzucie 2D. Cała walka odbywa się na jednym nieprzewijalnym polu, gdzie akcję obserwujemy (i w niej uczestniczymy) z boku. Niesie to za sobą szereg implikacji, ponieważ musimy przez to zupełnie inaczej zaplanować nasze akcje niż miałoby to miejsce, jeśli twórcy zdecydowaliby się na widok z góry, bądź w pełnym 3D. W tym miejscu opiszę tylko te najbardziej kluczowe elementy walki, ponieważ niuansów jest na tyle dużo, że wyjaśnienie wszystkiego zajęłoby stanowczo za dużo miejsca w tej i tak długiej już recenzji.

Dla każdej postaci w aktywnym zespole (maksymalnie czterech bohaterów) możemy dobrać strategię ich walki, w momencie, gdy ich nie kontrolujemy bezpośrednio. Ważnym aspektem jest również dobór formacji. Nie decyduje to tylko o tym, jakie będzie rozmieszczenie postaci na początku walki. Wybór predefiniowanej formacji ma również wpływ na to, jakie bonusy dostaniemy po wygraniu starcia i odpowiedniego zapełnienia miernika bonusu. Ja osobiście najczęściej używałem formacji Free-fight, która dawała łącznie 50% więcej punków doświadczenia i FOL (waluty w grze).

Przeciwnicy i bohaterowie wrażliwi są na poszczególne siły żywiołów. Warto wykorzystywać słabości wrogów, ponieważ znacznie ułatwiają one wygranie starcia. Głównym celem podczas walki jest dążenie do uzyskania efektu break na przeciwniku. Wtedy na kilka sekund staje się on całkowicie bezbronny i pozbawiony wszelkich odporności. Wtedy można użyć całego dostępnego arsenału, by odjąć mu jak najwięcej punktów życia. Do statusu break doprowadzamy przez zbicie wszystkich serc nad paskiem zdrowia danego przeciwnika.

Assault Formation

Oprócz podstawowego teamu w walce, do pomocy dostajemy cztery dodatkowe sloty Assault Formation. Możemy tam włożyć nieaktywnych bohaterów bądź odblokowane postacie z innych gier Star Ocean. Wyzwolenie każdego bohatera, korzystając z tej mechaniki, skutkuje wykonaniem przez niego jednego ataku złożonego z magii bądź serii ataków wręcz. Szybkość reaktywacji zależy od konkretnej postaci i siły jego ataku.

Zadania dodatkowe

Zadania te są całkowicie opcjonalne. Nie są elementem fabularnym, nie mają niemal żadnego backstory. Dostępne są dwa typy. Pierwszy są misje gildyjne, które pełnią bardziej rolę zadania domowego, by zaznajomić nas i przede wszystkim utrwalić zasady korzystania z mechanik gry. Drugie to wyzwania, które traktować należy bardziej jako osiągnięcia niż zadania. Za wykonanie obu typów zadań zostajemy odpowiednio wynagrodzeni. Warto od czasu do czasu sprawdzić to podmenu i odebrać nagrody.

Encyklopedia

Gra posiada bardzo rozbudowaną encyklopedię, która służy również jako źródło wiedzy o lore gry. Niemal każdy zebrany bądź wytworzony przedmiot, napotkany przeciwnik czy lokacja w grze jest tutaj dokładnie opisana.

Podsumowanie i ocena

Zaczynając moją przygodę Star Ocean The Second Story R, spodziewałem się, że będę miał do czynienia z naprawdę udanym tytułem. Nie przewidziałem jednak, że całość tak bardzo przypadnie mi do gustu. Nie wiem, czy potrafiłbym znaleźć choć jeden aspekt, który by mnie irytował, bądź sprawiał wrażenie niepotrzebnego. Oprawa wizualna to absolutny majstersztyk. Genialna obsada aktorów głosowych, którzy doskonale wykonali swoją pracę i zbliżyli mnie mocno do bohaterów gry. Sama charakteryzacja i dynamika między bohaterami zasługuje na spore wyróżnienie. Ścieżka dźwiękowa mocno zapada w pamięci i na pewno będę do niej wracał. No i wisienka na torcie w postaci bardzo angażującej i ciekawej fabuły pełnej symboliki, która nie tylko spaja wszystko ze sobą, ale zostawia spore pole do przemyśleń i z pewnością zostanie w mojej pamięci już na zawsze.

Star Ocean The Second Story R to absolutna perełka w obecnym świecie ugrzecznionych i często również ocenzurowanych remasterów bądź remake starszych gier, na których wychowały się całe pokolenia fanów japońskiej popkultury. Jeden z najlepszych przykładów na to, z jakim nastawieniem powinno podchodzić się do odtwarzania wspaniałych historii. Życzę sobie i innym więcej tego typu produkcji. Tymczasem naszła mnie spora ochota na nadrobienie innych gier z tej serii, z którymi nie miałem jeszcze styczności. Kolejną będzie zapewne piąta odsłona.

Finalny werdykt

Final evaluation

Galeria

Facebook
X
Pinterest
Telegram
Email

Ostatnia modyfikacja

Last modified:

Seifuku Kanojo – Himari Hatsukoi BOX (Entergram, 2024)

Seifuku Kanojo to nowa gra visual novel w formie dating simu doświadczonego studia Entergram, które wydało wiele świetnych visual novel. Z racji, iż jest to dating sim – formuła rozgrywki odbiega od liniowych visual novel (nawet tych z wieloma ścieżkami). Gdy tylko zobaczyłem pierwsze materiały promocyjne, wiedziałem, że będzie to mój zakup day one.

Eiyuu Densetsu: Sen no Kiseki II (The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II) (2014)

Po tym, jak Reanowi udało się uciec z Tristy wraz z Celine i Valimarem, budzi się w górach niedaleko swojego rodzinnego miasta, niepewny losu swoich przyjaciół, którzy dzielnie wystawili się na niebezpieczeństwo, aby umożliwić mu ucieczkę. Mimo przeciwności losu i niezwykle trudnej sytuacji geopolitycznej Rean postanawia zjednoczyć ponownie Klasę VII i innych uczniów Akademii Wojskowej Thors.

Xenoblade 2 (2017)

W odległej przyszłości świat pozbawiony jest stałych lądów, wszystkie istoty, które przetrwały osiedliły się na grzbietach niebiańskich bestii dryfujących w chmurach zwanych Arusu. Młody chłopak o imieniu Rex żyje samotnie na jednym z mniejszych Arusu i utrzymuje się jako najemnik. Podczas pewnej wyprawy, w mieście Gordmund spotyka zleceniodawcę oferującego majątek za wykonanie zlecenia. Rex bez wahania podejmuje wyzwanie i udaje się z całą ekipą złożoną z kociej dziewczyny o imieniu Nia, jej miecza - Byakko oraz mężczyzn o imionach Shin i Metsu do ustalonego miejsca.

Rewrite (Visual Novel) unboxing i recenzja.

Kazamatsuri, nowoczesne i dobrze rozwinięte miasto, zaprojektowane w sposób taki, by egzystować zgodnie z prawami natury oraz kulturą Japonii. Jest to także miejsce zmieszkania Tennoujiego Kotarou, dumnego i trochę wścibskiego ucznia szkoły średniej, który cały swój czas spędza na nic nierobieniu. Posiada on nadnaturalną zdolność nadpisywania każdej części ciała, czego skutkiem ubocznym jest wzrost siły i wytrzymałości fizycznej.