The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 (2023)

Tagi

Tags

Kategorie

Categories

The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 (2023) - recenzja anime - rascal.pl
The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 (2023)

Tachibana Arisu i kilka jej rówieśniczek zaczyna karierę profesjonalnych idolek. Ich marzenie się właśnie spełniło. Przydzielono im Producenta, który ma się nimi zaopiekować i dbać o promocje. Ekscytacja dziewczyn doprowadza do tego, że w oczekiwaniu na pierwsze spotkanie, mocno wyidealizowały sobie jego obraz. Nie inaczej sytuacja rysowała się z przeciwnej strony. Młody chłopak, któremu przydzielono sprawę prowadzenia jego pierwszego unitu, spodziewa się, że będzie miał do czynienia ze starszymi, doświadczonymi idolkami. Po krótkim starciu z rzeczywistością obie strony zauważają w sobie znaczną determinację do działania i pozytywną energię, co zaczyna ich trudną drogę do zdobycia serc fanów.

Oprawa audiowizualna The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 (2023)

Wideo

Miałem pewne obawy związane z oprawą wizualną. Zwłaszcza że niestety każdy kolejny tytuł z uniwersum Idolm@ster zapowiedziany w tym roku będzie zrealizowany w pełnym 3D. Oznacza to nic innego, że nic nie wzbudza mojego zainteresowania. Nie zamierzam tego oglądać, mimo iż uwielbiam świat Idolm@ster. CygamesPictures w tym przypadku jednak zasługuje na spory szacunek. Całość wygląda po prostu świetnie. Zarówno design postaci, jak i same tła. Animacja pełna jest emocji i dynamiki. Niestety występy scenowe są animowane w 3D, lecz nie sprawiło to sporego problemu, gdyż prawie ich nie było.

Tła w The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 zachwycają swoją obfitością detali i pełnym spektrum kolorów. Starannie zaprojektowane, malownicze sceny tworzą wspaniałe wrażenie wizualne. Każdy kadr jest przemyślany, a bogata paleta barw dodaje głębi i emocji.

Dźwięk

Obsada aktorów głosowych to połączenie bardzo doświadczonych seiyuu z dość małym stażem. Widnieją takie nazwiska jak Kuno Misaki, Kurosawa Tomoyo czy Koichi Makoto, ale również takie, które na koncie mają zaledwie kilka innych ról, jak Tamegai Hana, Imai Asaka czy Komori Yuri. Wszystkie dały radę – co nie jest raczej niczym, co by mnie zaskoczyło. Opening bardzo mi się spodobał. Ciekawe progresje i kompozycja. Endingów jest aż dziesięć. Każda bohaterka ma swój.

Fabuła i bohaterowie The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 (2023)

Wstęp

Już od jakiegoś czasu czekałem na dobrze wykonane anime w świecie Idolm@ster. W przeciwieństwie do pierwszej adaptacji, na podstawie świetnej gry, źródłem Cinderella Girls: U149 jest manga.

Krótko o fabule

Tachibana Arisu i kilka jej rówieśniczek zaczyna karierę profesjonalnych idolek. Ich marzenie się właśnie spełnia. Przydzielono im Producenta, który ma się nimi zaopiekować i dbać o promocje. Ekscytacja dziewczyn doprowadza do tego, że w oczekiwaniu na pierwsze spotkanie, mocno wyidealizowały sobie jego obraz. Podobnie sytuacja wyglądała z perspektywy młodego chłopaka, któremu przydzielono sprawę prowadzenia jego pierwszego unitu. Spodziewa się, że będzie miał do czynienia ze starszymi, doświadczonymi idolkami. Po krótkim starciu z rzeczywistością obie strony zauważają w sobie znaczną determinację do działania i pozytywną energię, co zaczyna ich trudną drogę do zdobycia serc fanów.

Początki są jednak trudne. Start od zera i fakt, że mało kto chce zatrudnić całkiem nowe, niedoświadczone twarze w swoich projektach owocuje tym, dziewczęta głównie spędzają czas na treningach. Ich producent robi jednak wszystko, by z pomocą minimalnych funduszy, którymi dysponuje, jak najlepiej je promować. Jego ciężka praca wkrótce przynosi efekty. Zaczyna pojawiać się coraz więcej zleceń, a każda z młodych idolek zyskuje na popularności.

Treść serialu

Bardzo uradował mnie fakt, że reżyser (Okamoto Manabu – swoją drogą jest on również reżyserem Mushoku Tensei) powrócił do formuły użytej w pierwszej serii The Idolm@ster. Wyznaczyła ona w końcu wyraźny standard. Standard niemal gwarantujący sukces anime o idolkach (tak, jak miało to miejsce na przykład w Shine Post). O co konkretnie chodzi? Każda z bohaterek ma swój charakter i swoje problemy. W jednym przypadku chodzi o lęk przed czymś, w innym o przezwyciężenie swojej nieśmiałości lub zwyczajnej niechęci do wykonania pewnej czynności.

Wszystkie dziewczyny otrzymują swój odcinek, w którym walczą z tymi problemami. Pełni to dwojaką rolę. Z jednej strony zapewnia rozwój osobowości danej postaci, z drugiej interakcje z innymi poszerzają więzi między rówieśniczkami oraz nami, widzami. Ponadto, siłą rzeczy nie ma przez to wyraźnej głównej bohaterki, gdyż każda z dziewczyn ma niemal identycznie poświęcony czas. Nikogo nie pominięto. Cały unit sprawia wrażenie pełności i integralności, ponieważ to, co osiągają, jest w końcu bezpośrednim wynikiem ich walki z nimi samymi, wyrzeczeń i więzów, które ich połączyły we wszystkich sytuacjach.

Bohaterowie

Tym razem mamy do czynienia z bardzo młodymi idolkami. Wiąże się to z problemami, których nie mają inni producenci mający pod opieką starsze dziewczyny. Dzieci nieco inaczej pojmują rzeczywistość. O wiele łatwiej je zniechęcić do działania, o wiele trudniej ustawić priorytety i ścisły oraz rygorystyczny harmonogram działań. Wśród nich znajdują się bardziej dojrzałe emocjonalnie dziewczyny jak Arisu, Momoka czy Risa, ale te problemy również i je dotykają. Autorzy naprawdę dobrze to pokazali, a reżyser fenomenalnie pokierował aktorkami głosowymi, by odpowiednio odegrały te role. Różnorodność typów charakteru dodatkowo ubarwiła całość.

Nadrzędnym tematem serialu jest dorastanie i pokonywanie swoich lęków/problemów. Nie tylko dzięki własnej sile, ale także z pomocą przyjaciół i dorosłych. Ma to wiele sensu w serialu, którymi bohaterkami są dzieci. Jednak to nie wszystko. Sam Producent odpowiedzialny za unit U149 również przechodzi długą drogę walki z przełożonymi. Nie tylko musi udowodnić, że U149 ma szansę zaistnieć na scenie idoli, lecz również musi sam pokazać swoje umiejętności. Nikt w firmie nie traktuje go poważnie ze względu na młodą aparycję, jak i specyfikę jego unitu. Ponadto musi sam szukać rozwiązań promocji tak młodych idolek, gdyż mało kto przecierał wcześniej tę ścieżkę.

Inne uwagi

Nazwa unitu U149 to skrót od Under 149 – wzrost każdej z bohaterek jest poniżej 149 cm. Próbowałem się doszukać innego znaczenia tych liczb. Zazwyczaj w przeszłości cyfry używane w nazwie unitów czy agencji w Idolm@ster miały kilka znaczeń. Niestety nic mi do głowy nie przychodzi związanego z odczytem czy znaczeniem 149.

The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 (2023) – Ocena i podsumowanie

W głębi serca miałem nadzieję, że będzie dane mi zobaczyć coś równie dobrego, co pierwsza adaptacja z udziałem 765 Pro. W finalnym rozrachunku nie mogę stwierdzić, że The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 zrównało się poziomem ze wspomnianą serią. Jednak była bardzo tego bliska. Wciąż uważam, iż The Idolm@ster z 2011 roku to najlepsze anime o tematyce idolek, jakie powstało. Nie można ujmować starań twórcom Cinderella Girls: U149. To naprawdę rewelacyjne anime o tematyce idolek, które obejrzeć powinien każdy fan gatunku.

Finalny werdykt

Final evaluation

Z jakim tłumaczeniem polecam oglądać The IDOLM@STER Cinderella Girls: U149 (2023)

  • [anon] (eli) – bardzo dobre, oryginalne tłumaczenie. Nie mogę się w zasadzie do niczego przyczepić.

Galeria

Ostatnia modyfikacja:
6 lipca 2023

Last modified:
6 lipca 2023

Podobne Wpisy

Related Posts